Eltűnt, mint a kámfor – de mégis hová? Ez történik, miután ellopták az autóját!

lopott-auto-szetszereleseNéhány évvel ezelőtt a meglovasított gépjárművek körülbelül 60%-a hamis papírokkal, külföldön végezte. A legtöbb az EU-n kívül, Romániában, Ukrajnában és Oroszországban került értékesítésre, természetesen hamis papírokkal, lecserélt motor- és alvázszámmal.

Ma már azonban más a tendencia. Az eltulajdonított autók zömét néhány óra leforgása alatt darabokra kapják, és alkatrészként tovább passzolják. Így viszont a legtöbb esetben már csak bottal üthetjük a nyomát szeretett autónknak. Pontosan milyen típusokra vadásznak a tolvajok? Kik vannak a legnagyobb veszélyben? És egyáltalán, mi az autólopás „hivatalos”, bevett folyamata? Most mindenre fény derül!

Olcsó lökhárítót vegyenek! – A legtöbb autót alkatrésznek viszik

Rossz hír, hogy a megfújt verdával nem fognak a belvárosban furikázni. Sőt, igazából sehol, még más városban vagy külföldön sem igazán… mire kettőt pislog, autója már csak alkatrészek formájában létezik, valamelyik illegális bontóban. Internetes apróhirdetések segítségével könnyen pénzzé lehet őket tenni, olcsó lökhárítóra, váltóra vagy légzsákra mindig óriási a kereslet. A hivatalos szervizek díjai magasak, a várakozási idő hosszú. Nem meglepő, hogy sokan az áron alul működő, márkafüggetlen javító műhelyek mellett teszik le a voksukat. Ezek közül a legtöbb sajnos feketén üzemel, kínálatukban tucatjával vannak lopott autókból származó alkatrészek… becslések szerint mintegy harmaduk ilyen forrásból származik. A biznisz tehát virágzik, a beazonosítás szinte lehetetlen, a tolvajok lebukásának esélye pedig minimális.

Melyek a bűnözők által legkeresettebb modellek?

A NAKE legfrissebb, 2019-es statisztikái szerint idén a Renault Mégane tulajdonosok azok, akik bizony nem hajthatják nyugodtan álomra a fejüket. Dobogós helyen végzett az Opel Corsa és Suzuki Swift is. Ha megvizsgáljuk a legnépszerűbb márkákat, a Ford, a Renault és az Opel vezeti a meglovasított gépjárművek listáját. Életkor tekintetében az adatokban nincs számottevő különbség… az idősebb autókat inkább vidéken keresik a tolvajok, a fővárosban továbbra is az újabb, 10 év alatti kocsik szerepelnek a kedvencek között. A Nemzetközi Autóvadász Egyesület listája minden évben teljesen másképp alakul. Általában azokat a típusokat lopják el előszeretettel, melyek gyakoriak az utakon, így alkatrészként könnyedén elpasszolhatók. A nagyobb értékű, többnyire német, prémium kategóriás modellek átalakítást követően egy az egyben kerülnek továbbértékesítésre. A jövő sajnos ennek ellenére megjósolhatatlan, így senki sincs biztonságban.

Tulajdonosként mégis mit tehetek, ha ellopták az autómat?

Röviden válaszolva a kérdésre: nem sok mindent. Vannak ugyan „sikertörténetek”, de ha már megtörtént a baj, bizony jó eséllyel hideg vizet ihat autójára. Szerencsés esetben a teljes szétszerelésig valahol a közeli lakótelepen vagy bevásárlóközpontnál parkoltatják, így erősen ajánlott a környéken szétnézni. Az órákon át tartó nyomozás ritkán jár kézzelfogható eredménnyel. A rendőrség gyakran teljesen tehetetlen, hiszen az azonosítás rendkívül nehéz, a nyomok hamar kihűlnek. A felkutatásban civil szervezetek is részt vesznek, de még így is elkeserítőek az adatok… az országos statisztikák szerint az ellopott gépjárművek mintegy 80%-át soha többé nem látja viszont régi gazdája.

Megelőzés vagy tűzoltás? Ön melyiket választja?

A statisztikák ugyan évről évre változnak, az viszont egyértelműen elmondható, hogy az eltulajdonított autók a leggyakrabban gyenge és kiismerhető gyári védelmi rendszerrel vannak csupán ellátva. Az ok egyszerű: jóval kisebb kockázatot és befektetett energiát jelentenek a tolvajok számára.

Téved, ha úgy gondolja, az Ön autója biztonságban van!

Ne késlekedjen! Védje meg gépjárművét a legkorszerűbb GPRS-es riasztó és helyzetmeghatározó rendszerekkel!